reklama

Čo piť v piatok večer v bare, alebo Poznáte Mai Tai?

Teší ma, že vďaka sociálnej sieti Facebook si na môj blog našlo cestu aj pár našich hostí a práve preto mi napadlo, že by možno bolo dobré si niečo povedať aj o komerčne úspešných drinkoch, aby aj bežný hosť pochopil, že miešanie nápojov nie je iba niečo naliať a pretrepať v šejkri, ale skrýva v sebe niečo viac. A keď že sa drinky predávajú /nie len v našom meste/ často až veľmi pochybnej kvality, bolo by veľmi fajn, keby hosť vedel, za čo si platí. A v neposlednom rade mi ide aj o to, aby som svojou trochou prispel aj ku skvalitneniu kultúry pitia v našich baroch.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (9)

Pôvod Mai Tai, ktorý je popri Zombie asi najznámejší Tiki drink na svete, je trošku nejasný. Súboj o to, kto je autorom drinku, zvádzali svojho času legendy, ktoré sa zaslúžili o vznik a celosvetový rozmach Tiki kultúry, páni Don Beachcomber a Victor Bergeron, známy pod menom Trader Vic. Pokiaľ ide o Mai Tai, veľká väčšina sa prikláňa práve k Trader Vicovi, ktorý príbeh zrodu drinku uvádza vo svojej knihe „Trader Vic`s Book of Food & Drinks".

„<strong><em>Existuje veľa dohadov o zrode drinku Mai Tai. Rád by som veci uviedol na pravú mieru. Ja som stvoril Mai Tai. Mnohí sa to snažili spochybniť. Často sa tvrdilo tiež, že vznikol na Tahiti. Všetky tieto nezmysly len zhoršujú moje vredy...“ tvrdí Trader Vic, a ďalej pokračuje: „Po úspechu s rôznymi exotickými rumovými drinkami som mal v roku 1944 pocit, že by mal pribudnúť ešte jeden, ktorý by mal taký úspech ako Martini, Manhattan, či Daiquiri... V bare mojej reštaurácie v Oaklande som zobral fľašu 17-ročného rumu J. Wray Nephew z Jamajky. Mal výnimočnú zlatú farbu so stredným telom a plnú, ostrú arómu, tak typickú pre jamajské rumy. Nechcel som ju prekryť ovocnými šťavami, či korenistými esenciami. Preto som vytlačil šťavu z čerstvej limety, k tomu som pridal trošku holandského pomarančového curacaa, strek sirupu z kandizovaného cukru a kvapku francúzskeho orgeat sirupu, kvôli jemnej mandľovej aróme. Pridal som veľa drteného ľadu a silno som to premiešal. Do hotových drinkov som kvôli farbe pridal kôru z polovice limety a k tomu vršok čerstvej mäty. Obidva drinky som venoval Hamovi a Carriemu Guildovcom - priateľom z Tahiti, ktorí sedeli v ten večer na bare. Carrie ochutnal a hovorí: „Mai Tai - Roa Aé!" V jeho rodnej reči to znamená: Nie z tohto sveta - to najlepšie. Tak som drink pomenoval Mai Tai. A každý, kto hovorí, že ja som tento drink nevymyslel, je špinavý skunk!</em> </strong>"

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ak tejto verzii uveríme, po prečítaní týchto riadkov je každému jasné, že Trader Vicovi nešlo o to vytvoriť silný drink, z ktorého by sa dalo veľmi rýchlo dostať do dobrej nálady. V prvom rade mu išlo o drink, v ktorom bude dominovať kvalitný rum. Spomínam to preto, lebo v našich zemepisných šírkach má tento kultový tiki drink až príliš mnoho podôb a získal si povesť „rýchleho opíjača". Barmani sa snažia do drinku dostať čo najviac rumu, ktorý sprevádza až príliš veľké množstvo sirupu a rôznych cordialov či džúsov, čím vzniká silná a sladká napodobenina, ktorá nemá so skutočným „MAI TAI" nič spoločné. Niektorí v snahe zvýšiť silu a účinky neváhajú pridať napodobeninu vysokopercentného rumu či českého absinthu...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

U nás je samozrejme najžiadanejšia komerčná verzia tohto drinku, ktorý obsahuje tri druhy kvalitného rumu, apricot brandy - likér, citrónovú šťavu, rose`s lime juice, trochu mandľového sirupu, a veľmi malé množstvo ananásového džúsu. Toto je typická verzia podávaná v mníchovských baroch v 90-tich rokoch, odkiaľ som priniesol túto receptúru a v čase otvorenia nášho baru zaznamenala veľký úspech. Ak sa pozriete na suroviny, a porovnáte ich s Trader Vicovou verziou, toto je klasický príklad, ako sa upravovali receptúry šikovných majiteľov, ktorí su tak podobní väčšine dnešných slovenských podnikateľov vlastniacich bary. Vysvetlím:
Limetová šťava - bola nahradená oveľa lacnejším /aj keď kvalitným/ limetovým džúsom. Keď že drink by bol veľmi sladký, pridalo sa trochu /lacnejšej/ citrónovej šťavy. V našich nitrianskych "baroch" sa môžme bežne stretnúť s citrónovým koncentrátom.
Otázka je, odkiaľ sa vzalo Apricot brandy /marhuľový brandy-likér/, keď že v pôvodnej verzii sa uvádza likér pomarančový. Príčinou bude pravdepodobne Schumannova interpretácia Mai Tai-u, ku ktorej sa dostaneme neskôr. Ako tam však prišiel ananásový džús, zostáva záhadou. Pravdou však je, že takýto Mai Tai našim hosťom chutí.
V treťom vydaní našej koktejlovej knižky sa už popri tejto "paladium" verzii drinku objavili aj ďalšie dve, ktoré môžte ochutnať. Riadna "šupa" je verzia majstra Charlesa Schumanna, ktorý používa čerstvú limetovú šťavu a aj rose`s limetový džús, trošku mandľového francúzskeho sirupu a práškového cukru a malé množstvo apricot brandy. Táto verzia bola na niektorých barmanských portáloch kritizovaná, nemožno jej však uprieť, že v nej pekne vyznejú použité druhy rumu. U nás používame vyzretý jamaiský rum Appleton V/X.
No a treťou receptúrou je pôvodná verzia, tak, ako ju interpretoval Trader Vic. 17-ročný jamajský rum J.Wray and Nephew sa viac nevyrába a na svete zostalo iba pár dnes už vzácnych fliaš. Ak máte potrebné drobné, môžte ho ochutnať v hoteli Merchant v írskom Belfaste, kde ho do nedávna miešal aj slovenský barman a náš vážený kolega Laci Piljar za úctyhodných 1 475 USD, čím bol svojho času uznaným najdrahším miešaným drinkom na svete.
U nás kombinujeme rumy vyrobené zo šťavy cukrovej trstiny /nie z melasy ako bežné rumy/ z Martiniku a z Jamajky.
Nehovorím, že práve práve táto verzia bude lahodiť vášmu jazyku - aj keď je naozaj iná a pre mňa určite lepšia ako tá komerčná. Ale ak ochtnáte niektorú z nich, budete vedieť, že to, čo sa mieša v niektorých baroch a v porovnaní s nimi sú iba obyčajné PATOKY...

Luboš Rácz

Luboš Rácz

Bloger 
  • Počet článkov:  12
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Snažím sa, aby sa ľudia zamýšľali nad tým, ako a čo a kde budú piť. Rád by som barovú kultúru priblížil aj ľuďom, ktorí ju do teraz nevnímali a netušili, že bar môže mať svojho ducha, svoje osobnosti, ktoré vás môžu naučiť vychutnávať, môžu sa stať vašimi priateľmi keď vám je fajn, ale aj keď vám nie je práve najlešie a vo doma vo vašej obývačke nenájdete pochopenie... ale už sa zase rozpisujem. Zoznam autorových rubrík:  BAROVÁ KULTÚRASúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu